Totalitarna svest

Čarls Sanders Pers bio je američki filozof, najpoznatiji po osnivanju pravca pragmatizma. Persa nazivaju najoriginalnijim i najraznovrsnijim američkim misliocem ikada. Sa tim se slaže i čuveni Bertrand Rasel. U knjizi The Fixation of Belief iz 1877. godine, između ostalog, Pers govori i o totalitarnoj svesti, odnosno o tome kako ona nastaje i kako postoji u društvu.

Pers

Totalitarna svest usko je povezana sa pojmovima totalitarne države, totalitarnog društva, totalitarne ekonomije, totalitarnog režima, odnosno sa pojmovima totalitarizma i autoritanosti. Čini se da su ovi pojmovi uvek aktuelni. Iako je Pers The Fixation of Belief napisao pre 139 godina, sledeći odlomak iz knjige govori o tome koliko se stvari sporo menjaju, odnosno o tome koliko se stvari uopšte ne menjaju, što je zapravo vrlo zastrašujuće.

Totalitarni politički sistem temelji se na strahu. Možemo li reći da u kapitalizmu postoji totalitarna svest ili ne? Da li je moderno doba zapravo totalitarno? Ovaj odlomak iz Persove knjige koji danas zvuči neverovatno poznato možda može da da odgovore na ova pitanja.totalitarna svest

„Oni koji izvršavaju na različite načine organizovanu moć u državi neće se nikada moći uveriti u to da opasna razmišljanja ne treba na neki način potčinjavati. Tamo gde pravo govora nije otvoreno sprečavano, jedinstvo mnenja se postiže moralnim terorom sa kojim su poštovani u društvu izričito saglasni. Slediti mišljenje vladajućih znači ići stazom mira. Neka su skretanja dopuštena, druga koja važe kao nesigurna, zabranjena. Ona su različita u različitim zemljama i različitim epohama, ali ma gde bio: ako je poznato da pripadaš tabuisanoj veri možeš biti siguran da će s tobom postupati s okrutnošću koja je manje brutalna, ali rafinovanija od lova na vuka. Najveći duhovni dobročinitelji čovečanstva nikada se nisu usudili a i danas se ne usuđuju da iznesu svoje misli. Senka sumnje prima facie pada na svako razmišljanje koje se čini važnim za sigurnost društva. Po pravilu proganjanje dolazi samo spolja: čovek se sam razdire i često je preplašen time što zastupa stavove protiv kojih su ga njegovog mišljenja autoritetu učili da se bori. Mirnom i dobronamernom karakteru stoga teško pada da se suprotstavi pokušaju potčinjavanja.“

C. S. Peirce, iz knjige The Fixation of Belief (1877)

Odgovori

Please enter your comment!
Please enter your name here