Skupi telefoni postali su kao luksuzni nakit, skupoceni ručni satovi ili sportski automobil – statusni simbol. Jedna od prvih naučnih studija koja se bavila uticajem mobilnih telefona na društvo, iz 2003. godine, utvrdila je da je glavna motivacija za korišćenje mobilnih telefona bila – upravo statusna.

Deset godina kasnije, 2013. godine, slična studija je ovo potvrdila – 61% muškaraca i 38% žena prvo kod druge osobe primeti – mobilni telefon. Danas je situacija još drastičnija. Šta to govori o nama?

Najjeftiniji statusni simbol?

U stanju smo da novac za novi model mobilnog telefona štedimo mesecima. Ili da odlučimo da mobilni telefon kupimo preko kredita kako bismo ga sebi pruštili. On nije jeftina igračka, a opet ga većina ljudi ima. Naravno, ipak ga je lakše kupiti u odnosu na luksuzni automobil ili dijamante, što ga čini pristupačnijim statusnim simbolom u odnosu na klasične.

Iako prosečan čovek svoj mobilni telefon otplaćuje prosečno oko dve godine, za bogatiji sloj društva je njegova cena neosetna. Paradoksalno je da iako mobilni telefoni treba da izjednačavaju i spajaju korisnike – ako ih mogu priuštiti i siromašniji i bogatiji – oni jaz produbljuju. Kroz kredite za kupovinu ovih uređaja na kraju ga čak i platimo više nego što on zaista košta. U svakom slučaju, više od onih koji ga mogu kupiti gotovinom.

Kako se tehnologija brzo menja, a novih modela je sve više i više, vrlo je finansijski zahtevno držati korak sa svim novitetima na tržištu. Kažu da se korisnici mobilnih telefona dele na one koji su zadovoljni običnijim, pristupačnijim modelima i ne interesuje ih mnogo ovo polje tehnike i na one koji prate sve novosti i menjaju brzo mobilne telefone. U svakom slučaju, ovi prvi češće nose na popravku mobilne telefone. Oni i dalje veruju da je neke stvari bolje popraviti, a ne odmah zameniti novima.

Priča se ne zaustavlja na samom uređaju

Priča o telefonu kao statusnom simbolu ne zadržava se na samom uređaju. Postoji čitava plejada proizvoda koji se kupuju uz njih. Uvek postoji još nešto što se može dokupiti. Za one sa dubljim džepom iPhone nije dovoljan. Tu su, na primer, luksuzne kožne i zlatne futrole poznatih svetskih marki čija je cena i nekoliko hiljada dolara.

Godine 2015. jedan kineski biznismen u svoj iPhone5 ugradio je dijamant umesto Home tastera. On nije jedini koji se odlučio za ovakav vid „ukrašavanja“ svog uređaja.

Statusni simbol mora da bude vidljiv

Ako ste se ikada pitali zašto na vašem iPhone-u ili Samsung telefonu dok kucate mejl piše “sent from my iPhone” or “sent from my Samsung Galaxy S8“ – to je zato što ove velike svetske kompanije znaju da je važno da statusni simbol bude viljdiv.

Naravno, ovo ne umanjuje sve mogućnosti koje moderni telefonski aparati imaju – od kvalitetne kamere, pa do složenih programa koje mogu da pokrenu. Ali, koliko funkcije telefona i naše stvarne potrebe utiču na izbor prilikom njihove kupovine, a koliko naša želja?

Sigurno će na dan izlaska novog modela iPhone telefona po svetu opet biti redovi ispred prodavnica tehnike. Nestrpljivi kupci jedva će čekati da se dokopaju svog novog uređaja. Možda i mi nismo toliko drugačiji od njih koliko mislimo.

2 COMMENTS

  1. Mislim da ovo vazi samo za banane drzave kao sto je nasa. U zemljama sa normalnom ekonomijom kupovina najnovijeg telefona za kes nije nikakav luksuz. Svakako se Samsung i iPhone prave za siroke narodne mase tj srednju klasu.

Ostavi odgovor

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.