Ovo WordPress uputstvo namenjeno je onima koji se prvi put susreću sa WordPress platformom (ili je ne poznaju najbolje), a žele da postave tekst na WordPress sajtu na kom imaju nalog. Dakle, ne da tekst postave „amaterski“ (čisto da bi ga postavili), pa da on svojim izgledom odbija i da postoje problemi prilikom učitavanja teksta i njegovog deljenja na društvenim mrežama.
Ukoliko pratite ovo uputstvo, korak po korak, tekst koji postavite izgledaće profesionalno i ozbiljno. U uputstvu se ne govori o „običnom“ ubacivanju teksta nego se objašnjava i proces formatiranja sadržaja i linkovanja, kao i dodavanja i sređivanja slika. Ništa od ovoga nije komplikovano i sve se postepeno može uraditi bez problema.
Ovaj detaljan WordPress priručnik može biti od pomoći kako početnicima tako i onima koji žele da poboljšaju svoju veštinu postavljanja tekstova na WordPress sajtu, a može biti i prvi susret sa SEO optimizacijom teksta.
1. Logovanje
Idite na: vašsajt.com/wp-login.php
Nakon ukucanog username-a i password-a, ulogujte se na vaš WordPress nalog.
2. Kliknite na New.
3. Pojaviće se stranica za pisanje novog teksta.
4. Naslov
Prvo ukucajte naslov onde gde piše: Enter title here
Što se naslova tiče:
- Naslov pišite normalnim karakterima (ne Caps lock)
- Bitno je da ključna reč, zajedno sa važnim informacijama o tekstu, bude u naslovu. Naslov ne bi trebalo da bude dosadan i nekoristan nego napisan tako da ljude privuče da kliknu. On mora da otkriva poentu teksta, ali i da intrigira. Naravno, sve u meri dobrog ukusa.
5. Ubacivanje teksta
Postoji više načina da tekst ubacite na svoj WordPress sajt:
- Tekst možete direktno kucati u veliko belo prazno polje.
- Tekst možete kopirati iz nekog Word dokumenta (ili bilo kog dokumenta) u okviru Text polja, a kada sređujete sam tekst da se vratite na Visual polje.
- Tekst možete kopirati iz nekog Word dokumenta (ili bilo kog dokumenta) u okviru Visual polja. Kada na ovaj način ubacujete tekst, bitno je da uradite sledeće u okviru belog polja: desni klik + paste as plain text. Obavezno izaberite PASTE AS PLAIN TEXT, nikako samo PASTE. Ukoliko odaberete samo paste, tekst će se prebaciti sa svim formatiranjima iz Worda, i može da bude problema sa formatom teksta u WordPressu.
6. Sređivanje teksta
Kad imate ubačen tekst, vreme je za sređivanje tog teksta.
Kliknite na opciju zaokruženu crvenom bojom.
Otvoriće se raznorazne opcije za sređivanje teksta, poput dodatnog uvlačenja, simbola, i tako dalje… Tu su neke opcije slične onima koje postoje u Wordu, pa će vam biti poznate, a neke nećete prepoznati na prvi pogled. Slobodno isprobavajte – tako ćete saznati čemu služe te opcije i šta pomoću njih možete uraditi u okviru teksta.
Šta je bitno da znate od ovoga za početak?
- Kad kliknete na Paragraph dobićete padajući meni gde birate koju vrstu Heading-a, odnosno podnaslova želite. Uglavnom birajte H2 (Heading2) za podnaslove. Naslov je Title i unosi se iznad, kao što je već rečeno. (U izuzetnim situacijama koristi se i H3, kada se u okviru jednom podnaslova dodaju i drugi). DAKLE: Svi podnaslovi su H2.
- Bold i Italic slobodno koristite u okviru teksta. Bold da naglasite bitno u tekstu, a Italic možete koristiti umesto navodnika. Naime, tamo gde biste stavili navodnike, stavite tu reč ili reči u Italic (preporučuje se za online objave).
- Lektorski savet: Bitno je da znate da treba koristiti srpske navodnike, a to su ovi „“. Ne treba ih mešati sa engleskim. Takođe, postoji razlika između crtice i crte. Crticu (-) koristite za spajanje reči, npr. crno-belo. A crtu (–) koristite za razdvajanje delova rečenice.
- Ne preporučuje se da tekst na sajtovima bude poravnat. Zato, birajte ovu opciju:
- Sledeća opcija liči na spajalicu – upravo ima tu ulogu – da spaja.
Naime, obeležite neku reč ili reči u tekstu, kliknete na spajalicu i onda tu stavite link do nekog drugog sajta, bloga ili drugog teksta na vašem sajtu. Preporučljivo je da svaki tekst linkuje ka nekom drugom tekstu sa vašeg sajta, ako ima smisla.
Recimo, spominjete u tekstu Miloša Crnjanskog – obeležite njegovo ime i idete na spajalicu. Otvori vam se polje da ukucate URL do teksta. Ovde unosite URL ako se linkuje eksterno (drugi sajt). Ako linkujete interno, kliknete na točak pored, otvara se novi prozor i tu unesete u polju za pretragu ono što tražite, recimo „crnjanski“ i izađu vam svi tekstovi o Milošu Crnjanskom na vašem sajtu. Izaberete koji želite i završite proces.
7. Ubacivanje slika
Kad ste zadovoljni onim kako tekst izgleda vreme je za ubacivanje slika.
Prvo na internetu treba da pronađete slike koje odgovaraju tekstu.
Vrlo je bitno da slike adekvatno prate tekst i da vodite računa o autorskim pravima za slike.
- Dobar izbor beslatnih slika je sajt http://www.pixabay.com gde na engleskom jeziku tražite ono što vam je potrebno. Na primer: ako je tema teksta za koji tražite slike dečiji vrtić, onda u okviru search polja na sajtu kucate kids kindergarten, i slično. Možete da kucate samo kids, baby, parents, izaći će već nešto što može biti od koristi.
- Najpoznatiji izvor slika svakako je Gugl. Međutim, kad vodite računa o autorskim pravima, morate da obratite pažnju na par stvari:
• Kad kliknete na alatke:Izaberite Prava korišćenja:
Pojaviće se padajući meni gde kliknete na Označeno za ponovno korišćenje:Onda će se pojaviti slike koje možete da koristite poštujući autorska prava. Međutim, izbor je slab. Preporuka je da se uvek gugla na engleskom jeziku.
Postoji još mnogo mesta na internetu gde možete pronaći besplatne slike, pa se o tome možete detaljnije informisati. Nije preporučljivo korišćenje „random“ slika sa interneta. Ukoliko ne možete da nađete odgovarajuće slike za tekst, onda bar izaberite slike sa Gugla „po svom osećaju“ (u prevodu, razmislite da li biste mogli da imate neke posledice ako ih upotrebite, posebno kad je reč o piscima i umetnicima iz prošlosti).
Najviše treba voditi računa kad se biraju slike o aktuelnim temama.
8. Kompresovanje slika
Kad ste izabrali slike za tekst i sačuvali ih u kompjuteru, onda je na redu kompresovanje slika.
Uđete na sajt: https://pixlr.com/editor/
Kad izaberete Open image from computer izaberete sliku sa kompjutera za koju želite da se vidi na naslovnici sajta i kad se podeli na Fejsbuku.
Ta slika bi trebalo da bude u dimenzijama 1200×630. Dakle, moramo da joj izmenimo veličinu. Bitno je da je prva brojka 1200, dok se druga može prilagoditi. Za glavne slike uvek birajte one koje su „vodoravne“, a ne „uspravne“, i izbegavajte one u obliku kvadrata, na primer 1200×1200. Slika treba da bude kao položeni pravougaonik u dimenzijama 1200×630. Kad kliknete na Image, izaberite Image size.
Onda birate veličinu slike.
Bitno je da gore ukucate 1200. Završavate sa OK i birate sledeću opciju. Visinu menjate na Canvas size. Ne dirate Width, samo Height smanjite na 630. (Ovo su idealne mere slike. Moguća su manja odstupanja, ali ono što je najbitnije jeste da slika bude dovoljno velika da bi je Fejsbuk prikazao i da bude približan odnos od 2:1 kako ne bi bila isečena prilikom objave.) Idete dalje.
Sada prvo birate da slika bude JPEG formata.
A onda, ukoliko je Size više od 50 kb, onda smanjujete kvalitet slike. Smanjujete Quality da bi se brojka (Size) smanjila. Kad bude oko 50kb slika, idete na OK i sačuvate sliku u kompjuteru.
Tek tako sređenu sliku možete da ubacite u tekst. Ako ubacite sliku kojoj nisu sređene dimenzije i nije sređena veličina biće problema kako na sajtu tako i na Fejsbuku prilikom deljenja. Ukoliko je slika prevelika, tekst će se previše sporo učitavati.
To važi za GLAVNU (featured) sliku. Za drugu sliku koju ubacujete u tekst, a koja neće biti glavna, bitno je samo da ima malo kb, ne morate se strogo držati određenih dimenzija.
9. Postavljanje glavne (featured) slike
Kad imate tako sređene slike za tekst u kompjuteru, vreme je za postavljanje GLAVNE (FEATURED SLIKE).
Vratite se na WordPress i tekst koji ubacujete. Skrolujte dok ne naiđete na ovo:Kliknite na Set featured image. Onda izaberete onu kompresovanu i sređenu sliku u dimenzijama 1200×630 i nju izaberete kao glavnu. Potrebno je i da popunite sledeća polja sa ključnim rečima i onda kliknete na Set featured image:
U polja koja nisu obeležena na prethodnoj slici možete napisati opis slike, pa će kad ubacite sliku u tekst ispod nje stajati to što ste tu napisali.
10. Ubacivanje drugih slika u okviru teksta
Drugu sliku u tekst ubacujete ovako:
Procedura je slična kao za featured. Samo treba da izaberete sliku i INSERT INTO POST (ubacite je u okviru teksta gde je kursor). *Video sa YouTube-a možete ubaciti jednostavnim kopiranjem URL-a u okviru samog teksta.
Kad ubacite sliku/slike u tekst možete njima manipulisati, pa ih postavljati sa leve ili desne strane teksta, u sam centar bez teksta, itd. Kad kliknete na ubačenu sliku pojaviće vam se potrebne opcije:
11. Kategorije i tagovi
Sad određujete kategoriju kojoj tekst pripada. Onda kucate TAGOVE, odnosno OZNAKE. To su ključne reči bitne za tekst. Npr: CV, zapošljavanje, intervju, posao…
12. SEO deo
Ovaj deo nije obavezan, ali može značiti.
U pitanju je YOAST SEO ili ALL IN ONE SEO PACK plug-in koji možda već imate u okviru svog WordPress sajta. Ukoliko nemate jedan od ova dva plug-ina možete ih preuzeti besplatno. Edit snippet: kliknete tu i birate opis teksta koji će se naći u pretrazi ili prilikom deljenja teksta na društvenim mrežama.
U okviru dela Focus keyword možete proveriti koliko ste uspešno „optimizovali“ vaš tekst za pretraživače (pre svega, Gugl).
13. Kraj
Ostaje samo da sačuvate tekst kao nacrt (SAVE DRAFT) ili ga objavite (PUBLISH). PREVIEW opcija služi da vidite kako bi tekst izgledao objavljen.
Saglasnost za napisane WordPress smernice dali su nam Slavko Pejović, izrada web sajtova, i Milan Todorović, SeoExpert.rs.