U ovom trenutku Kendrik Lamar, reper iz Komptona, nalazi se na vrhuncu svoje karijere, sa tri studijska albuma koja su postala instant-klasik (ne računajući Untitled/Unmastered album zbog namerne nedovršenosti).

Međutim, za razliku od svojih podjednako uspešnih kolega kao što su Drake ili Dr. Dre, on uspeva da stvori ne samo mejnstrim hit nego i duboku pesmu prožetu višeznačnošću, kompleksnim slojevima stihova koji grade mini-narative na nivou same pesme, ali i takođe jedan veći, najpre na planu albuma, a onda i čitavog opusa.

kendrik lamar
Kendrik Lamar

Kendrik je u više navrata rekao da je on najpre pisac, a tek onda muzičar. I nije teško uzeti njegovu izjavu kao potpunu istinu, kada se pogleda njegov opus.

Za tumačenje narativnog mehanizma kojim se Lamar služi, može se izabrati njegov drugi studijski album, Good kid mAAd city, kao najadekvatniji primer, jer je moguće ispratiti nit priče od prve do poslednje pesme.

Album Good kid mAAd city

Već na omotu ovog albuma daju se naznake da će biti reč o intimnoj priči – na slici vidimo Kendrika kao obnaženu bebu u rukama svog ujaka. Preko očiju ujaka i njegovog prijatelja stoji crna crta koja maskira njihov identitet, a takođe ih poistovećuje i sa zločincima.

kendrik lamar
Omot albuma

U daljem toku albuma saznajemo da je Kendrikov ujak ubijen u jednom trenutku, i ta smrt se opisuje kao nemotivisana i prolazna, kao i mnoge druge. Zapravo je prvobitni omot bio mnogo jednostavniji, sa slikom kombija koji nam je u albumu prikazan kao kombi Kendrikove majke, sa čijim kretanjem raste i priča albuma. Ono što postoji na tom prvobitnom omotu je natpis A short film by Kendrick Lamar.

kendrik lamar
Prvobitni omot

I zaista, čitav album se može gledati gotovo kao Tarantinov film, sa jakim životnim slikama, komičnim dijalozima i destabilizovanim narativom. Na početku čujemo bukvalno odmotavanje filmske trake i jednu hrišćansku molitvu izvesnog broja glasova, pre no što Kendrik započne naraciju o Sherane, devojci koja je indirektni pokretač svih značajnih događaja, i koja živi na opasnoj teritoriji jedne suparničke bande.

Ovime se radnja smešta u određeni period i lokalitet, i time ona dobija na jačini zbog autentičnosti. Skečevi na kraju ili na početku pesama postaju organski deo, i služe često kao komično olakšanje, pogotovo kada se javi Kendrikov otac koji sve vreme traži domine, ne obazirući se na okolinu.

U pesmi The art of peer pressure narativ se potpuno usmerava na određenu epizodu – Kendrik opisuje scenu pljačke nečije kuće sa svojim prijateljima. Naziv pesme se poigrava sa klasičnim tekstom Umeće ratovanja Sun Zua, i zapravo sam narativ detaljno objašnjava način na koji puštamo da okruženje deluje na nas, kako sam Kendrik kaže:

Usually i’m drug free, but shit, i’m with the homies.

No sama pesma nije toliko jaka u priči koliko u živopisnim opisima – već u nekoliko stihova Kendrik nam daje vernu sliku te družbe u beloj Tojoti sa četvrtinom punog rezervoara, jednim pištoljem i sokom od narandže, sa košarkaškim šortsem i mirisom Gonzales parka.

Scena bežanja od policajaca potpuno opravdava sintagmu A short film u podnaslovu, jer Kendrik uspeva da je oživi pred očima svojim stihovima. U užurbanom bežanju, Kendrik sa bandom skreće desno, levo, pa desno, pa opet levo, dok policajci skreću desno, levo, pa desno i još jednom desno. Njihovo skretanje desno (right) simbolizuje stazu pravičnosti kojom Kendrik trenutno ne hodi. On još nema svest o pravičnosti u ovom trenutku, još nije dovoljno sazreo.

Naredna pesma Money trees sažima prethodna dešavanja, pravi neki vid rekapitulacije i dopunjava ga detaljima. Ton je veoma specifičan pošto se mešaju glasovi Kendrika tog mladalačkog i Kendrika sadašnjeg doba. Može se govoriti o nedoslednosti tona, dok zapravo Kendrik naglašava kad fokalizuje mlađeg sebe.

I pored priča koje deluju odvojeno od dešavanja glavnog toka radnje albuma, one ipak dodatno kolorizuju Kendrikov svet, tačnije grad Kompton viđen njegovim očima. No, česte retrospekcije i umetnute priče mogu da deluju konfuzno na prvo slušanje, zato ovo i jeste konceptualni album koji ima snagu i posle stotinu slušanja, jer se tokom svakog otkrije neki novi detalj.kendrik lamar

Teme albuma Good kid mAAd city

Pokušaj da se izloži glavni tok radnje izgleda ovako: na početku saznajemo da Kendrik želi da stupi u vezu sa Sherane, čija braća pripadaju ozloglašenoj bandi. Pri odlasku na njenu teritoriju Kendrik biva zaustavljen, izvučen iz kombija svoje majke (koja mu ostavlja govorne poruke tražeći svoj kombi nazad), potom biva pretučen, da bi na kraju njegova družina odlučila da se osveti. Ovde bih zastao sa prepričavanjem, jer smatram da bih nepravedno spoilovao čitaocu jednu emotivno snažnu priču.

Ključan faktor za odrastanje i spoznaju kod Kendrika jeste sredina, i on opisuje samo sebe u njoj; zbog toga pesme mogu delovati privlačno i široj publici koja ih pogrešno čita/sluša misleći da se u njoj glorifikuje nasilje i konzumacija alkohola i droga, dok je Kendrikova poruka suprotna.

Tako pesma Swimming pools postaje hit u svim klubovima, i ona je namenski izbačena kao singl sa dve strofe, dok se treća strofa javlja na albumu i nosi skoro didaktičan ton o štetnosti alkohola, dodatno pojačan pričom o okršaju posle opijanja.

Posle takve digresije sledi kulminacija priče, i potom u pesmi Sing about me, I’m dying of thirst, Kendrik repuje iz perspektive Keišine sestre (Keiša je jedan lik iz prvog albuma) i Dejvovog brata. Njihove tragične priče upućene su samom Kendriku i stoje kao semantičke opozicije.

Dejvov brat želi da njegovu priču čuju drugi, dok Keišina sestra ne želi da je Kendrik uopšte pominje na albumu. Jedini publicitet koji ona želi jeste onaj koji će joj dati nove mušterije da bi zaradila prostituisanjem. Pesma se završava vraćanjem na početak. Svrha molitve dobija značenje dok Kendrik i prijatelji stoje iznad mrtvog tela i dolaze do uvida ka čemu ih vodi trenutni stil života.

Šta nam govore Kendrikove pesme?

Celokupna poruka svih Kendrikovih pesama vezuje se za sudbine ovih ljudi koji su uvučeni u jednu cikličnost haosa, zločina i smrti. Oni ne vide izlaz odatle, a svako od njih možda ima potencijala da ponudi nešto značajno, što se i potencira u pesmama. Ni sam Kendrik nije mislio da će moći da ode iz Komptona i da će uspeti da proda svoj talenat.

Ispostavilo se da on ne samo što je izvrstan slikar života, umetnik, reper, nego je i beskrajno snažan i inovativan izvođač. Energija koju on uspeva da prenese na svojim nastupima, način na koji manipuliše pesmama zarad javnih izvođenja, njegova gestikulacija, saradnja sa publikom ― sve su to stvari koji čine samo deo jedne stvaralačke potencije, jedne kolosalne sile koja čuči u tom čoveku niskog rasta.

Glas bunta

Kendrikov glas je glas bunta, i to je dokazao više puta. Na mnogim protestima se nije čula nijedna druga pesma osim njegove Alright koja je postala himna čitave generacije, himna jedne potlačene snage koja nalazi utehu u tom mantričkom izrazu We goin’ be alright.

Bićemo u redu, ne zato što će nužno doći do preko potrebnih promena nego zato što znamo da uvek postoje autori kao što je Kendrik Lamar, koji će biti tu da nam šapnu na uvo preko potrebnu utešnu rečenicu.

YouTube kanal autora: youtube.com/vudemn

2 KOMENTARI

  1. Kao neko ko za sebe smatra da je “hip-hop head”, mislim da mogu da kazem za sve nas koji smo to i koji smo procitali ovaj tekst i samim tim slusali album, da ste na odlican nacin priblizili Kendrikovo umece i istakli ga kao tekstopisca a ne komercijalnog gangstera kako ga vecina vidi. Good Kid, M.A.A.D City je najbolji hip-hop album ove generacije i jednom recju masterpiece. Definitivno ce biti upamcen kao jedan od najboljih albuma ikada i bice svrstan(ako vec i nije) u klasike. U mojoj knjizi, Good Kid, M.A.A.D City je 10/10.

    • “Good Kid” je zaista album koji sažima u sebi sve ono što Kendrika čini odličnim umetnikom, no ipak, i “To pimp a butterfly” sa umetničke instance takođe ima vrlo izražen kvalitet, i njegova snaga još leži u tome što se poklopio sa vremenom u kojem je nastao, gde je rasizam opet raspaljen i gde su masovni protesti Afroamerikanaca podsetili na proteste sedamdesetih. Jedino nisam imao mesta za tumačenje i tog albuma, kao i njegovog prvog studijskog (Section .80), koji iako ima neke mane, svakako nosi klice onoga što će Kendrik dalje razvijati.
      Hvala na komentaru,
      Autor.

POSTAVI ODGOVOR

Upišite komentar!
Upišite svoje ime

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.