1. Impresionizam i njegovi potomci

Među brojnim pravcima u umetnosti, impresionizam je ostavio verovatno najveći trag – sigurno možete bez muke nabrojati nekoliko umetnika i dela kao prvu asocijaciju na ovo razdoblje. Ali, jeste li ikada čuli za lučizam, tonalizam ili precizionizam? Iako ovi umetnički pokreti nisu toliko poznati, svaki od njih bio je značajan na svoj način, i obeležio jednu umetničku epohu.

Impresionizam je promenio sve. Rođen iz prkosa i odbacivanja ustaljenih tradicija, pogled na svet koji su delili Mone i Mane, Berta Morizo i Renoar, Pizaro i Sisli postali su, i do danas ostali, poznatiji od bilo kog drugog pokreta u istoriji slikarstva.

Pre pojave impresionizma tokom 1860-ih godina, preovlađujuće umetničke težnje su se sporo menjale. Može se reći da je jedna dominantna škola učenja pratila drugu, neizbežnim tokom, kao da se estetsko žezlo predaje od ere do ere: renesansa ga je predala manirizmu, barok rokokou, romantizam realizmu.

Ali, kada je nastupio impresionizam, odjednom se taj princip raščlanio na mnoštvo različitih kreativnih puteva. Tokom 150 godina koje su usledile, stvoreno je četiri puta više različitih pokreta nego što ih je bilo u čitavom prethodnom milenijumu.

Početkom XX veka stvoreno je bar tri različite umetničke škole koje su se nezavisno razvile na tri različita mesta: De Stajl u Holandiji, produktivizam u Rusiji i pittura metafisica (metafizičko slikarstvo) u Italiji.

Pored svakog ekspresioniste, kubiste, nadrealiste ili legende pop arta koje znamo napamet, postoji i jedan tonalista, sintetista, letrista ili purista, čija je mašta bila upečatljiva, a umetnički pokret nezapažen.

Sledi lista 7 umetničkih pokreta koji su došli i prošli otkako je impresionizam uzdrmao umetnički milje. Pokreti koje ste možda oduvek poznavali, ali niste znali koja su njihova imena.

Izvor

Tableau I, Pit Mondrijan (suosnivač De Stajl škole)

Ostavi odgovor

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.