Merilin Monro i Odri Hepbern svakako su među najpoznatijim imenima zlatnog doba Holivuda. Pored uspeha na velikom ekranu, bile su i ostale modne ikone. I dan-danas su aktuelne, njihove životne priče i dalje inspirišu, a njihovi najpoznatiji filmovi su postali klasici za koje nas je blam da priznamo da nikada nismo gledali.

Monro i Hepbern bile su dve potpuno različite žene, a opet su obe bile zanimljive, svestrane i snažne. I jedna i druga je uticala na modu, kako svog vremena tako i današnjice, toliko da svaka nova sezona donese makar neki detalj koji podseća na njih. Njihovo nasleđe veće je od samih filmova; kult ličnosti ni jedne ni druge neće skoro izbledeti.

Biografija Merilin Monro

Za početak, mnogima je poznato da Merilin Monro nije pravo ime velike glumice. Norma Džin Mortensen, kasnije Bejker, rođena je u Los Anđelesu 1. juna 1926. godine. Prve godine svog života provela je u sirotištima i hraniteljskim porodicama. Njena majka Gledis bila je psihički bolesnik i vremenom je smeštena u psihijatrijsku ustanovu.

Merilin nikada nije saznala ko joj je otac. Holivudom se u jednom trenutku proširila priča da je u pitanju Klark Gejbl, međutim, ovaj trač je ubrzo zamro.

Detinjstvo u ovakvim uslovima svakako je ostavilo traga na Normu. Sa 11 godina postala je žrtva seksualnog zlostavljanja u jednoj od hraniteljskih porodica. Izgubljena, usamljena devojčica sanjala je o životu glumice. Idoli su joj bile glumice Džin Harlou i Lana Tarner.

Shvatila je da joj je jedini izlaz iz teške situacije brak, te sa 15 godina napušta srednju školu i sa 16 se udaje za svog tadašnjeg dečka, Džimija Dafertija. Daferti je bio marinac i kada je poslat na teren, Merilin se zaposlila u fabrici municije u Kaliforniji. To je bila prekretnica u njenom životu.

Igrom slučaja, u fabrici je zapala za oko vojnom fotografu Dejvidu Konoveru. Merilin je zgrabila priliku, uvidevši da bi modeling mogao biti put ka glumačkoj karijeri. Usledilo je nekoliko snimanja za modne časopise. Kada se njen muž vratio sa terena, brineta Norma Džin već je postala Merilin Monro, manekenka u usponu, platinsta plavuša. Te iste godine se razvela od muža i potpisala ugovor za svoj prvi film.

Monro se udavala još dva puta: 1954. nakratko je bila u braku sa legendarnih igračem bejzbola Džoom di Mađom. Ovaj brak trajao je 9 meseci i raspao se zbog igračeve navodne ljubomore. Međutim, nije tajna da on jeste voleo Merilin. Nakon kraha njenog narednog braka ponovo joj se udvarao, a neki trvde da ju je čak ponovo zaprosio.

Nažalost, nije poživela da mu pruži drugu šansu. Tokom dvadeset godina nakon njene smrti, Di Mađo je ostavljao cveće na njenom grobu svake nedelje.

Njen treći i poslednji brak trajao je 5 godina. Romansa sa Arturom Milerom, scenaristom i navodnim komunistom, započela se dok je Miler još uvek zvanično bio u braku. Nakon kraćeg zabavljanja, čim je mladoženja bio slobodan, par se venčao bez i jedne kamere. Ceremonija je trajala 4 minute.

Bračni život je bio u najmanju ruku turbulentan. Miler je ubrzo shvatio da je pogrešio i da Merilin nije bila žena za njega. Osećao je da ga guši i ubija njegovu kreativnost. Merilin je to osetila pa se i sama povukla u sebe. Rastali su se 1960. a razveli naredne godine.

I tako stižemo do najpoznatije ljubavne afere ikada. O tome gde i kada su se predsednik Džon Ficdžerald Kenedi i Merilin Monro upoznali, kao i kada su započeli aferu, koliko često su se viđali, pa čak i da li je u pitanju bila iskrena emocija ili samo zabava, može samo da se nagađa. Jedino što je od ove priče ostalo su famozni snimak rođendanske pesme i brojne teorije zavere o smrti velike zvezde i najpoželjnije žene tog momenta.

Petog avgusta 1962. u kući u Brentvudu, delu Los Anđelesa, Merilin Monro pronađena je mrtva u krevetu, naga, sa telefonskom slušalicom u ruci i praznom bočicom leka nembutal, koji je bio široko rasprostranjen sedativ 40-ih i 50-ih godina.

Kako i zašto je došlo do ovoga uvek je zanimljiva tema, pa evo nekoliko teorija. Mnogi veruju da su Merilin Monro smakli upravo Kenedijevi iz očiglednih razloga: da ne bi progovorila o aferi sa predsednikom, da ne bi otkrila državne tajne koje je znala, neki čak idu toliko daleko da tvrde da je bila trudna. Jedan od njenih biografa navodi da je njeno ubistvo naručila mafija, jer se previše približila predvodniku jedne od losanđeleskih bandi i nepromišljenim izjavama otkrivala njihove mutne poslove. Međutim, iako najmanje dramatično, najverovatnije je da je Merilin sama sebi oduzela život. Žrtva zlostavljanja u detinjstvu, depresivna, usamljena i razočarana, već godinama zavisna od tableta za smirenje, pukla je pod pritiskom. Imala je samo 36 godina.

Biografija Odri Hepbern

Eda Ketlin van Hemstra Hepbern-Raston, poznatija kao Odri Hepbern, rođena je 4. maja 1929. godine u Briselu. Najranije detinjstvo provela je u rodnom gradu, ali kada njen otac, bankar Džozef Entoni Raston, napušta porodicu, Odri se sa majkom seli u Holandiju, a zatim pohađa nekoliko internata u Engleskoj i Holandiji.

Njena majka bila je baronesa Ela van Hemstra, potomak engleskih i holandskih kraljevskih loza. Međutim, ni aristokratsko poreklo nije pomoglo kada je nastupio rat. Tokom Drugog svetskog rata, Odri i njena majka često su ostajale bez osnovnih životnih potrepština. U teškim uslovima, Odri je često oboljevala usled neuhranjenosti, kada je dane provodila u krevetu, čitajući i maštajući o životu na sceni.

Nekoliko godina kasnije, Odri se ozbiljno bavi baletom. Ples joj donosi nekoliko pozadinskih uloga u predstavama i filmovima, ali njena karijera začeta je 1952. U Monaku ju je primetila francuska spisateljica Kolet, autorka novele Džidži. Kolet je prepoznala talenat u mladoj Odri i insistirala je da baš njoj pripadne uloga u brodvejskoj predstavi rađenoj po noveli. Tako se Odri našla u Njujorku i put do Holivuda bio joj je otvoren. U narednih nekoliko godina njena karijera je napredovala. Pojavljivala se na ekranu sa brojnim popularnim glumcima tog vremena: Gregorijem Pekom, Hamfrijem Bogartom, Kerijem Grantom, Fredom Asterom, kao i manje poznatim Melom Fererom.

Svog prvog muža Mela Ferera Odri je upoznala na Brodveju. Zajedno su glumili u predstavi Ondin. Venčali su se 1954. godine u Švajcarskoj i dobili su sina Šona. Rastali su se 1968. Odrina vrtoglava slava potpuno je zasenila njenog muža, reditelja i glumca, što se loše odrazilo na njihov brak. Godina njihovog razvoda razdrmala je Odri, te je zvezda rešila da napravi pauzu u svojoj karijeri i posveti se sebi i svom sinu.

Ubrzo je upoznala svog drugog supruga, doktora, Italijana Andreu Dotija. Venčali su se 1969. i dobili sina Luku naredne godine. Tokom naredne dve decenija, Odri je glumila tek s vremena na vreme, a posvetila se dobrotvornom radu. Dosta je sarađivala sa UNICEF-om i širila svest o deci iz Afrike i Azije koja žive u najtežim uslovima. Nakon njene smrti, sinovi su preuzeli njenu ulogu u ovoj organizaciji, pa i dan-danas postoji Fondacija Odri Hepbern.

U međuvremenu se razvela i od drugog muža. Poslednje godine svog života provela je sa Robertom Voldersom, holandskim glumcem.

Početkom devedesetih godina otkriven joj je rak slepog creva. Ni lečenje ni operacija nisu pomogli. Odri Hepbern preminula je u Švajcarskoj, 20. januara 1993. Iza sebe ostavila je nekoliko legendarnih filmova, dve sina dobročinitelja i ogroman uticaj na pop kulturu.

Filmografija

Kada pomislimo na Odri Hepbern i Merilin Monro, verovatno nam najpre na pamet padnu Doručak kod Tifanija i Neki to vole vruće. Međutim, obe glumice tumačile su brojne uloge.

Iako je najćešće tumačila ulogu plitke plavušice u filmovima poput Neki to vole vruće (za koji je osvojila nagradu Zlatni globus), Kako se udati za milionera i Muškarci vole plavuše, Monro se iza scene borila za kompleksnije likove i ozbiljnije projekte. Iako mnogi njeni poznanici tvrde da je bila veoma inteligentna i pronicljiva, takođe naglašavaju i da je njena pamet bila iznenađenje.

Merilin je pred kraj svog života čak osnovala svoju produkcijsku kuću u pokušaju da pobegne od tipskih uloga, ali nije postigla veći uspeh. Zadržala se na romantičnim komedijama poput Sedam godina vernosti, Majmunska posla, Princ i igračica, Autobuska stanica. Uloga koja odstupa od ovog šablona je uloga Rouz u filmu Nijagara. Ovaj triler sa elemtima film noara često se navodi kao njen najbolji performans.

Karijera Odri Hepbern bila je mnogo duža, te mnogo plodnija i raznovrsnija. Nakon ogromnog uspeha mjuzikla Džidži, Hepbern dobija ulogu u romantičnoj komediji Praznik u Rimu, gde glumi princezu En uz Gregorija Peka. Mlada Hepbern se toliko dobro snašla u ovoj ulozi da je nagrađena Oskarom

Sledi romantična komedija Bilija Vajldera Sabrina, pa ekranizacija Tolstovevog dela Rat i mir, gde je sarađivala sa tadašnjim suprugom Fererom. Filmovi poput Ljubav po podne, Priča o kaluđerici, Kako ukrasti milion i Krvna linija nisu se zadržali kao klasici, ali Doručak kod Tifanija iz 1961. osigurao je Odri dugoročnu slavu. Ova drama rađena po kratkom romanu Trumana Kapotea svakako je kultni film i nalazi se maltene na svakoj listi filmova koje morate pogledati.

Moda

Glumci i pevači oduvek su bili idoli. Devojčice koje sanjaju o glumačkoj karijeri uglavnom imaju neku određeu zvezdu na umu. Ono šta nosimo, kako se šminkamo i kakve su nam frizure umnogome potiče od onoga kako zvezde izgledaju. Glumice zlatnog doba Holivuda bile su ono što su influenseri danas.

Kada govorimo o pop kulturi, dve vrlo različite klime su se izdvojile. Endi Vorhol ovekovečio je i Merilin i Odri. Oba imena se koriste da se opiše nečiji stil. Obe su imale vrlo jasno definisanu estetiku koja se poklapala sa njihovim stilovima života.

Po uzoru na Merilin Monro, pre nekoliko godina modna scena je preplavljena šorcevima visokog struka. Često je nosila mornarske prugice, a večernja izdanja su joj bila bele i srebrne haljine sa dubokim izrezom, koje su isticale njene obline umesto da ih kriju. Slika Merilin na ulicama Njujorka u lepršavoj beloj haljini i danas je neprevaziđena.

Zahvaljujući njoj, plava kosa zauvek je uparena sa vatrenocrvenim usnama i mačkastom olovkom za oči. Činjenica da je prodaja parfema Šanel Broj 5 skočila nakon izjave da samo to nosi u krevetu svedoči o uticaju koji je Monro imala, a dijamanti i danas ostaju najbolji prijatelji svake devojke.

Stil Odri Hepbern, s druge strane, danas se navodi kao klasika. Svedene siluete, cigaret pantalone uz nisku potpeticu i biseri umesto dijamanata podsećaju kako na ovu glumicu, tako i na njene poznate uloge. Ono što je Odri izdvajalo je šarm sa kojim je nosila tamne boje i stroge krojeve. Poznato je da je bila muza francuskog kreatora Ibera de Živanšija, osnivača kuće Živanši.

Ovo prijateljstvo počelo je na jedinstven način: mladi dizajner bio je na vrhuncu karijere, pretrpan narudžbinama najvećih zvezda tog vremena, kada mu se najavila gospođica Hepbern. Očekujući tada već uveliko poznatu modnu ikonu Ketrin Hepbern, kreator se iznenadio kada mu je u atelje došla mlada i anonimna Odri.

Međutim, šarmantna glumica ubrzo je smekšala kreatora i ostala je verna njegovom brendu do smrti. Jedna od njegovih najpoznatijih kreacija je bela balska haljina koju je baš Odri nosila u filmu Sabrina. Hepbern je bila inspiracija za prvi parfem ove kuće, koji je nosila godinama, a pojavljivala se u reklamama za nekoliko narednih.

Merilin i Odri bile su sasvim različite. Monro je bila seks simbol, vatrena plavuša koja je volela zabavu i muškarce i izgradila je imidž impulsivne, plitke i promiskuitetne zavodnica željne glamura i drame, iako je u stvari bila osetljiva i nesigurna. Hepbernova, s druge strane, ostaje oličenje elegancije. Bila je obrazovana i odmerena. Njenu karijeru nije obeležio nijedan skandal i kritike koje su joj upućivane tiču se isključivo njenih uloga.

POSTAVI ODGOVOR

Upišite komentar!
Upišite svoje ime

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.