Modni kreatori, to jest, kreativni direktori kuća kao što su VersačeArmani, Dior, Šanel i Guči, veoma su moćni ljudi koji oblikuju estetiku sveta i neretko šalju moćne političke poruke.

Sve više brendova se priključuje borbi protiv zagađenja životne sredine, a u poslednjih godinu dana mnogi su, uključujući i Versače, objavili da više neće koristiti krzno. Modni trendovi se uvlače u arhitekturu, dizajn enterijera, daju nam teme za razgovor i utiču, često neprimetno, na svaki aspekt života.

Sve priuštive marke se oslanjaju na trendove koje postavlja sam vrh. Ako se dovoljno dobro zagledamo u bilo koji izlog u tržnom centru, prepoznaćemo uticaj nedelja mode u Milanu, Parizu i Londonu.

Na prvi pogled se čini trivijalno, ali modna industrija je vrlo ozbiljna i unosna grana proizvodnje koja obrće vrtoglave sume novca godišnje i zapošljava desetine miliona ljudi, ali kada zavirimo iza navalentnog marketinga, vratimo se nekoliko decenija unazad, pre kapitalističke evolucije najvećih svetskih brendova, iza svakog od njih pronaći ćemo samo običnog čoveka, umetnika sa vizijom i veštinom da svoju strast unovči i pretoči u nešto upotrebljivo.

Versače: By I, Bahar101, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2529176
Versače: By I, Bahar101, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2529176

Upravo je takva priča o Đaniju Versačeu i carstvu koje je stvorio ni iz čega.

U prošlosti, čovek je bio rođen kao aristokrata. Danas, aristokrata postaješ kroz ono šta uradiš.

Život Đanija Versačea i nastanak kompanije

Đovani Marija Versače rođen je 2. decembra 1946. godine u gradu Ređo di Kalabrija na vrelom jugu Italije gde se poluostrvo skoro dodiruje sa Sicilijom. Otac Antonio bio je trgovački putnik, a majka Frančeska krojačica.

Đani je odrastao sa dve godine starijim bratom Santom, a 1955. rodila se Donatela, koja je postala Đanijeva muza i najveća podrška. Par je imao još jednu ćerku Fortunatu, ali Tina, kako su je zvali, nije doživela 13 rođendan. Tina je umrla od tetanusa 1952. godine i scena sahrane starije sestre uhodila je Đanija celog života.

Nije bilo lako odgajati troje dece u nemaštini posleratnog Juga, ali živopisni prizori, jarke boje i italijanski joie de vivre bili su nepresušni izvori inspiracije za kreatora. Kada se sećao svog detinjstva, pričao je o prostitutkama koje su bile sastavni deo kalabrijskih ulica. Uzalud je majka pokušavala da ga skloni od ovakvih prizora; ove žene su malom Đaniju bile prelepe i magične i njihova odeća bila je početna tačka njegovih kreacija.

Detinjstvo je proveo u krojačkom salonu svoje majke gde se učio zanatu. Čim je njegova sestra Donatela stasala, šio je večernje haljine za nju. Uz njega je i sama zavolela noćni život i hedonistički stil života je utemeljen u DNK brenda.

Nakon napuštenih studija arhitekture, Đani se seli u Firencu, a zatim u Milano. U početku radi za druge milanske modne kuće, ali na nagovor brata Santa, koji je po struci ekonomista, osniva sopstveni salon.

Preduzeće Đani Versače počelo je sa radom 1978. godine. U narednih 10 godina brend je doživeo neverovatan uspeh. Pored odeće, izbačena je i linija modnih dodataka. Osnovane su i dve pristupačnije linije namenjene mlađim mušterijama, Istante i Versus. Za njih je bila zadužena Donatela.

Samo 10 godina nakon osnivanja firma je obrtala 800 miliona dolara godišnje.

Privatni život Đanija Versačea bio je u najmanju ruku turbulentan. On nikada nije krio da je homoseksualac i poslednjih 15 godina svog života proveo je sa manekenom Antonijom D’Amikom, koga porodica nikada nije prihvatila.

Versače je bio među prvim poznatim ličnostima koje su otvoreno priznale da su gej i time što nije skrivao svoju orijentaciju načinio je velik korak u borbi za LGBT prava. Par je živeo u Majamiju, u vili Kaza Kasuarina, koja je danas jedna od najvećih turističkih atrakcija ovog grada.

Izgrađena je 1930-ih godina i inspirisana je domom sina Kristofera Kolumba, Dijega Kolumba. Prvobitni vlasnik bio je opčinjen putovanjima, pa je vila prepuna detalja inspirisanih raznim delovima sveta i istorijskim epohama. Tako se u vili mogu naći pločice slične medaljonima sa likovima Kleopatre, Musolinija, Lenjina i Gandija, četiri stuba od belog kamena sa likovima koji predstavljaju četiri kontinenta: Kolumbo (Evropa), Konfucije (Azija), Frederik Daglas (Afrika) i Pokahontas (Severn Amerika), kao i brojne slika, tapiserije, murali, mozaici i statue. Upravo je jedna od statua, Afrodita na kolenima nikšićkog vajara Vuka Vukinića, privukla Versačea.

Kupio je kuću, proširio imanje oko nje, preuredio je i stvorio pravu palatu koja je danas poznata koliko i on sam. Danas je Kaza Kasuarina hotel.

Nažalost, u svojoj kući iz snova Versače je proveo samo tri godine.

Ubistvo Đanija Versačea

Početkom 90-ih godina Versače je oboleo od karcinoma uha, retkog oblika raka. Iz teške borbe protiv opake bolesti crpeo je inspiraciju za kolekciju sa hrišćanskim motivima.
Kao po nekom od Marfijevih zakona, ubrzo nakon što je ozdravio, Đani je ubijen ispred svog doma u Majamiju.

Endru Kunanan bio je američki serijski ubica koji je tokom tri meseca 1997. godine ubio petoricu muškaraca od kojih su četvorica bili homoseksualci.

Prve dve žrtve bili su njegovi poznanici, treća poznati američki tajkun Li Miglin, zatim nesrećni čuvar Vilijam Ris čiji kamionet je prisvojio i na kraju, Đani Versače. Ova ubistva i Kunananova životna priča prikazani su u seriji Atentat na Đanija Versaćea: američka krimi priča.

Kunanan je stigao u Majami dva meseca pre ubistva. Nekoliko dana je posmatrao dizajnera i njegove jutranje navike. Kao i danima pre toga, jutra 15. jula 1997. Versače je otišao po novine kada ga je na ulazu u vilu presreo Kunanan i dva puta ga upucao, jednom u glavu i jednom u vrat. Iako je prvobitno pobegao sa mesta zločina, policija mu je ubrzo bila na tragu. Oduzeo je sebi život 23. jula.

Motiv za ova ubistva nije poznat. O Kunanau se priča da je imao psihičkih problema, da je bio patološki lažov i da je toliko žudeo za novcem i slavom da je gazio preko mrtvih. Bukvalno.

Iako pomenuta serija prikazuje nekoliko sastanaka tokom godina između Đanija i njegovog dželata, porodica i D’Amiko demantuju bilo kakvu vezu između njih i tvrde da je čitava serija samo fikcija.

Ovaj gubitak bio je udarac kako za porodicu, tako i za celu modnu industriju. Sahrani su, između ostalih, prisustvovali princeza Dajana, Elton Džon i Naomi Kembel, Đanijeva miljenica.

Donatela Versače

Iako je brend bio Đanijevo čedo, njegova sestra Donatela uvek je bila pokretačka sila.

Osim što je bila njegova muza, od početka je radila na afirmaciji brenda, marketingu i odnosima sa javnošću. Osluškivala je puls gradova, noćnih izlazaka i društvene scene i usmeravala Đanija da stvara odeću koju žene žele da nose, a koja je ipak inovativna i ide korak ispred vremena.

Iako je do tada vodila ogranke Istante i Versus, nakon bratovljeve smrti na sebe je preuzela vođstvo nad celokupnom kućom.

Testamentom je Đanijev udeo u kompaniji (45%) pripao Donatelinoj ćerki Alegri. Uz Donatelinih 20% i Santovih 35%, kuća je još neko vreme ostala čisto porodični biznis. Međutim, ekonomska kriza je uzela danak i 2014. godine. 20% je otkupila kompanija Blekstoun grup u čijem su vlasništvu, između ostalog, zloglasne kroksice.

Donatela je uvela brend u 21. vek. Iz sezone u sezonu uspeva da prilagodi i osavremeni Đanijevu zamisao i očuva tradiciju i estetiku brenda i pored ludačkog tempa koji nameće industrija održava nivo kvaliteta i ekskluzivnosti. Temelj kuće je još uvek ona sama, njen ukus, platinasto plava kosa i vrtoglavo visoke potpetice, razuzdane žurke i uživanje u životu, slavljenje ženskog seksepila i moć ženstvenosti.

Filozofija i estetika brenda

Armani oblači suprugu, Versače oblači ljubavnicu. Ovako se često opisivao stil ove modne kuće. Prve asocijacije na brend su večernje toalete, dekadencija, pozlata, koža, mini-suknje, pripijeno, šareno, seksi.

Kao što je postojao neoklasicizam u muzici, slikarstvu, vajarstvu, tako je Versače predstavljao neoklasicizam u modi.

Glava Meduze je logo brenda od samog početka. Đani je odabrao baš ovaj znak jer je želeo da njegova odeća predstavlja transformaciju žene u femme fatale.

Meduza simbolizuje lepotu i fatalni šarm grčkih klasika u umetnosti i filozofiji; predstavlja jedinstvo lepote i jednostavnosti koja vas bukvalno hipnotiše.

Njegove siluete inspirisane su grčkim boginjama i rimljanskim togama. Likovi i scene iz grčke i rimske mitologije su se pojavljivale kao deseni. Teško da bi bilo ko drugi uspeo da ukombinuje pozlaćene geometrijske šare koje podsećaju na jonski i dorski stil sa cvećem i drugim motivima iz prirode. Svileni bade mantil već dugo je simbol luksuza i lagodnog života.

Proces šivenja Versače haljine bio je sličan vajarstvu: nije bio vešt u crtanju, pa bi materijal kačio diretko na lutku i tu se njime igrao i oblikovao ga. Prvi je koristio plastiku i PVC materijale i predstavio je kožu na potpuno nov način. Zvuči nemoguće spojiti mitologiju i rokenrol, ali eto, Đaniju je pošlo za rukom.

Prošlost me zanima samo kao put u budućnost, rekao je jednom prilikom.

Hrabro je živeo i hrabro je stvarao.

Đani je živeo život ljudi koje je oblačio. Družio se sa poznatima i prvi je sarađivao sa njima. Učestvovao je u mnogim projektima. Kreirao je kostime za pozorište i operu, kostime za nastupe Majkla Džeksona, Madone i Eltona Džona, radio je sve kostime za kultni film Poroci Majamija.

Često je oblačio princezu Dajanu čiji je bio blizak prijatelj, a princeza Karolina od Monaka ga je unajmila da kreira čitavu kolekciju posebno za nju. Pripijena crna haljina spojena zihericama koju je do tada nepoznata Elizabet Harli nosila na premijeri filma Četiri venčanja i sahrana 1994. godine podigla je toliko prašine da se i danas naziva prvom haljinom koja je započela karijeru.

Prošle godine, Donatela Versače je povodom obeležavanja 20 godina od ubistva izbacila kolekciju koja sažima Đanijevo delo. Na velika vrata se vratilo 12 desena koje je sam Đani stvorio, a kao veliko finale, poput grčkih boginja su pistom prošetale Naomi Kembel, Helena Kristijansen, Karla Bruni, Sindi Kraford i Klaudija Šifer.

Koncept supermodela koji je obeležio devedesete godine ne bi postojao bez Đanija.

Modna revolucija Đanija Versačea

U ovoj kolekciji se jasno vide svi uticaji koji su oblikovali estetiku brenda i postaje očigledno da je Đani nepovratno promenio modu.

Prvi je toliko radikalno oslobodio i pokazao žensko telo. Oblačio je žene u kratko i seksi i cilj mu je bio da se žena u njegovoj odeći oseća lepo, poželjno i moćno.

Odbacio je svu konzervativnost. Njegova odeća slavila je život i uživanje u njemu, zabavu, žurke i lepotu i baš zbog toga će uvek zauzimati svoje mesto na crvenim tepisima.

Ambasadori brenda su uvek bili privlačne mlade poznate ličnosti koje žive život punim plućima. Trenutno je to Lejdi Gaga.

Versače imperija se konstantno širi. Godine 2000. otvoren je hotel Palaco Versače u Australiji. Ovo je bio prvi projekat tog tipa. Danas se sve više brendova upušta u ovakve saradnje, ali mora se odati počast Donateli kao inovatoru i pre svega briljantnom preduzetniku koji elegantno savladava sve uslove koje tržište nameće.

Dok god je Versače porodični biznis, Đanijevo nasleđe nastavlja da živi.

POSTAVI ODGOVOR

Upišite komentar!
Upišite svoje ime

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.