1Kroz talase (1996)

Lars fon Trir, By Siebbi – Lars von Trier, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=31968987

Film treba da bude kao kamen u cipeli – jedna od najcitiranijih izjava Larsa fon Trira sažeto objašnjava njegov pristup filmskom stvaralaštvu.

Fon Trirovi filmovi su provokativni, a njegova ospesivna tema jeste dobro i zlo u ljudskoj prirodi i ljudskom društvu. I dalje od toga, on se ne ustručava da preispituje i ogoljava stvari i pojave, s nastojanjem da u svom istraživanju datom kroz filmski medijum ide sve do s one strane dobra i zla.

Kao svoje uzore navodi danskog reditelja Karla Teodora Drejera i ruskog Andreja Tarkovskog.

Lars fon Trir je zajedno sa Tomasom Vinterbergom tvorac manifesta filmskog pokreta Dogma 95. Manifest koji sadrži deset pravila predstavili su na proslavi povodom sto godina filma.

Cilj koji su želeli da postignu uvođenjem pravila bio je da se film vrati svom izvornom obliku, to jest da se zabrani sve ono što ga čini skupim spektaklom za površnu zabavu – korišćenje specijalnih efekata, skupa produkcija, itd.

Najpoznatija pravila manifesta bila su: snimanje na jednom prostoru, korišćenje ručne kamere, poštovanje jedinstva mesta i vremena, filmsko beleženje samo onih zvukova koji realno pripadaju sceni, nepotpisivanje autora filmova… Pokret je prestao da postoji 2005. godine.

U ovih sedam filmova Larsa fon Trira vidljive su ideje prisutne u manifestu i svaki od njih je remek-delo za sebe.

Kroz talase je teška, potresna drama sa zapletom koji zvuči neverovatno. Sjajna gluma Emili Votson takav zaplet iznosi do kraja na poseban način.

Ona ovde glumi dobru, naivnu i bogobojažljivu suprugu paralizovanog čoveka, koja na njegov bizarni nagovor (sa objašnjenjem da će to činiti dobro njegovom i njenom stanju) nevoljno, samo da bi njemu ugodila, počinje da vodi promiskuitetan život koji joj se gadi.

Ona zaista veruje da time pomaže svom mužu, tačnije, da bog uslišava njene molitve i napor, a njeni prijatelji pokušavaju da je probude iz samoobmane, pogubnih verskih iluzija i sve težeg psihičkog stanja u koje dospeva.

Videvši ovo glumačko ostvarenje Emili Votson, druga slavna glumica današnjice, Nikol Kidman, poželela je da sarađuje sa fon Trirom, što je kasnije realizovano u Dogvilu.

1 COMMENT

  1. Sjajno da je Boss of it all dobio prostora na listi… Jako potcenjen film. Jedino izostaje raniji Fon Trir… The Element of crime, Europa i ostali koji su malo konvencionalnije snimljeni, ali sadrzinski jednako provokativni.

Ostavi odgovor

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.